Puitis hati

In the name of Allah Most Gracious Most Merciful



Andai aku pemilik segala hati


Akan ku tabur bunga kasih ke dasar naluri
agar semua manusia tahu nilai saling menyayangi

Akan ku sebar haruman rindu di laman nurani
agar si suami tahu melangitnya cinta isteri

Akan ku semai benih cinta di tanah jiwa
agar si bapa tahu si anak perlukan kasih dan perhatiannya

Akan ku hiasi kuntuman sayang di setiap pasu kalbu
agar si anak tahu pengorbanan ibubapa lebih bernilai dari nafasnya


Namun
Aku hanya ciptaanNya yang bersandarkan kudrat sebagai hamba

Terdampar di pantai dunia
Ku cuba renangi namun tenggelam jua

Tersesat di rimba fana
Ku cuba redahi namun tersungkur jua

Allah
Andai ingin melihat pelangi redhaMu
Menuntut aku untuk bermandikan petir
Kuyup sejuk dilebati hujan
Segagah yang ada aku cuba tadahi

Moga semua ini dapat memikatMu
Agar merestui aku

Dari novel hidupku bermula
Hingga ke helaian nafas terakhir


. . . . . . .

0 Comments: